Selecteer een pagina
 

Hoe maak je een content strategie?

Bijna alle bedrijven doen aan contentmarketing. Logisch ook! Want het is een betaalbare én slimme manier om je ideale publiek te bereiken. Het is een marketingstrategie met gegarandeerd succes.

Tenminste, dat denken veel ondernemers. Tot dat ze beginnen het schrijven van blogs, het delen van social media posts of het opnemen van een podcast. Want dit is vaak het moment dat ze zich realiseren dat het niet allemaal vanzelf gaat. Want waar ga je het precies over hebben?

Dat komt allemaal voort uit een goede contentmarketing strategie. In deze blog leg ik uit wat contentmarketing is en hoe je een strategie maakt die echt werkt. En die ervoor zorgt dat jij precies weet wat je wanneer moet delen om je doelen te behalen.

Deze blog bevat mogelijk affiliate links. Lees de disclaimer voor meer informatie.

contentmarketing strategie

Helaas levert willekeurig posten en delen nu niet bepaalt veel nieuwe klanten en publiek op. Het is dan best lastig om jezelf in the picture te zetten bij de juiste mensen. Zeker als je je realiseert dat er al ontzettend veel content wordt gemaakt.

Maar er is hoop! Want het is absoluut niet onmogelijk om je klanten te bereiken of om nieuwe klanten binnen te halen door het delen van content. Een goede contentmarketing strategie maakt hierin het verschil.

Wat is een contentmarketing strategie?

Laten we eerst bepalen wat ‘content’ is. Content is een verzamelnaam voor alle informatie dat je deelt. Online en offline. Het bestaat uit tekst, beeld en/of geluid. Denk aan video’s, foto’s, teksten, podcasts, infographics, presentaties of social media posts.

Contentmarketing is vervolgens het framewerk wat achter al die interessante blogtitels en social media posts. Het is het framewerk dat ervoor zorgt dat je waardevolle (gratis) content maakt voor jouw publiek, waardoor ze getriggerd worden tot aankopen. Door dit framewerk kan je super efficiënt werken, omdat je jouw content strategisch voor meerdere dingen kan gebruiken. Daarnaast weet je ook precies wat, wanneer en waar je dit allemaal deelt.

Kortom: een contentmarketing strategie is heilig als je wilt dat jouw content ook echt iets oplevert (zoals verkoop, aanvragen van potentiële klanten e.d.). Alles wat je (gratis) deelt en publiceert draagt dan namelijk bij aan je doel. En je kan hierdoor heel goed bepalen welke content wel en niet interessant is voor jouw publiek.

Hoe creëer je een effectieve strategie?

Het woord zegt het al; je wilt natuurlijk dat je strategie effect heeft. Of dit nu verkoop is of het opbouwen van een relatie met je volgers.

Een contentmarketing strategie bestaat uit de volgende onderdelen:

1 | Heldere marketingdoelen.
2 | Inzicht in jouw publiek.
3 | Content publiceren.
4 | De inhoud van content.
5 | Tools om content te delen/publiceren.
6 | Een content planning.
7 | Analyse van statistieken en het hergebruiken van content.

Hieronder ga ik wat dieper in op deze onderwerpen.

contentmarketing strategie

1 | Duidelijke marketingdoelen

Het is essentieel om eerst te bepalen wat je bedrijfs- en marketingdoelen zijn, voordat je content gaat maken. Het heeft geen nut om een blog te starten omdat iedereen dit doet. Het heeft ook geen zin om actief op Instagram te zijn als jouw potentiële klanten. Het wat en waar je deelt moet in lijn liggen met je doelen, want anders schiet je met hagel en werk je nergens naartoe.

Als je content ontwikkelt (bv. een blog, video of Facebook post), heeft het dus altijd een duidelijk doel. Wil je bijvoorbeeld meer nieuwsbrief ontvangers? Wil je je expertstatus vergroten? Of wil je meer bezoekers naar je website halen?Denk bij elk content item na over het doel. Wat wil je hiermee bereiken?

Wil je bijvoorbeeld jouw publiek motiveren of inspireren? Dan kan je content op social media delen dat daar voor zorgt. Als je jouw publiek juist iets wil leren, dan kunnen adviezen en tips juist weer beter aansluiten om je doelen te behalen.

Bepaal dus eerst wat je bedrijfs- en marketingdoelen zijn, voordat je content gaat maken.

 

2 | Inzicht in jouw publiek

Als je niet goed weet wie jouw klanten zijn, dan is het heel moeilijk om te bedenken met welke content je ze kunt inspireren of activeren. Je weet dan immers niet wat ze triggert en interesseert.

Een eerste stap om hier wat meer inzicht in te krijgen, is om te beschrijven wat voor type persoon de perfecte klant is voor jouw bedrijf. Kan je iemand inbeelden die geknipt is voor jouw product of dienst? Is het een man of een vrouw? Wat voor achtergrond hebben ze, waar komen ze vandaan? Probeer zo veel mogelijk informatie over ze te verzamelen, zodat je jouw content zo goed mogelijk kan laten aansluiten op hun wensen en behoeften.

Voorbeeld
Een jonge vrouw van 18 gebruikt bijvoorbeeld andere woorden dan een vrouw van 52. En een man die veel sport wordt weer door andere foto’s getriggerd dan een man die vooral van klussen houdt. Zo hebben o.a. de achtergrond, leeftijd en de interesses van jouw potentiële klanten effect op de teksten die je schrijft, de foto’s die je kiest en nog veel meer.

Onderzoek ook andere dingen zoals hun (online en offline) zoekgedrag. Welke social media platforms gebruiken ze? Gebruiken ze Google? Lezen ze een krant? Luisteren ze podcasts? Met dit soort informatie kan jij vervolgens aan de slag gaan. Als jouw klant namelijk enorme fan is van podcasts, dan is het voor jou misschien ook nuttig om daar mee te starten om ze te bereiken. Gaat jouw klant liever naar live events? Dan is het bijvoorbeeld interessant om te onderzoeken of je kan spreken op een event waar jouw (potentiële) klanten komen.

Onderzoek daarnaast hoe jouw ideale klant en publiek zoekt naar informatie over jouw diensten of producten. Gebruiken ze Google? Welke zoekwoorden gebruiken ze? Die kan je dan in je SEO meenemen, maar ook in social media bio’s en blogtitels. Dit vergroot de kans op nieuwe volgers en potentiële klanten.

 

3 | Content publiceren

Er zijn ontelbaar veel platforms en manieren waarop je jouw content kan delen. In je contentmarketing strategie bepaal je welke platforms en manieren de meeste voordelen voor je opleveren. Het is namelijk niet nodig om óveral aanwezig en zichtbaar te zijn met je bedrijf. Zorg vooral dat je zichtbaar bent op de plekken waar jouw potentiële klanten/volgers zijn.

Social media is daar natuurlijk een bekende manier voor. Het zorgt voor zichtbaarheid en bekendheid voor je bedrijf, maar je bent geen eigenaar van de data op deze platforms en je hebt geen controle over het algoritme*. De platforms kunnen zelf beslissingen nemen die vervolgens effect hebben op hoe zichtbaar jij wel of niet bent.

* Het algoritme is een slimme rekenformule die bepaalt wat jij (en jouw klant dus ook) op welke plek in je Instagram-, Facebook-, YouTube- of Twitter-tijdlijn etc. te zien krijgt.

Dit is ook de reden dat veel ondernemers en bedrijven nog steeds bloggen. De blogs op je website zijn namelijk wél van jou en daar heb je wel volledig de controle over.

 

Beter 1 platform goed, dan 3 op halve kracht

Veel ondernemers hebben het gevoel dat ze op elk social media platform actief moeten zijn om er zakelijk de vruchten van te plukken. Dat is gelukkig niet zo. Bedenk in eerste instantie op welk platform jouw ideale klant actief is. Ben je weddingplanner? Dan is de kans groot dat potentiële klanten op Pinterest zitten. Ben je coach of trainer? Dan is LinkedIn wellicht meer geschikt voor jou. Onderzoek het eerst goed, voordat je actief wordt.

contentmarketing strategie

Onderzoek dit goed, om je tijd zo effectief mogelijk te gebruiken. Kies echt voor een platform waar veel van jouw potentiële klanten zitten. Zorg vervolgens dat jouw bedrijf daar ook goed zichtbaar is. Focus in het begin alleen op dit platform (Dus óf LinkedIn óf Pinterest óf Instagram etc.) en wees consistent aanwezig.

Blijf actief, deel kwaliteit en zorg dat je eerst goed weet hoe dit platform werkt voordat je eventueel actief wordt op een tweede/ander platform. Het bijhouden en succes hebben op één platform kost namelijk al genoeg tijd!

Offline content publiceren

Social media neemt natuurlijk een belangrijke plek in als het gaat om content publiceren, omdat er gewoon enorm veel mensen dagelijks gebruik van maken. Maar onderschat ook de offline mogelijkheden niet, zeker op lokaal gebied. Kijk goed naar je klant en bepaal vanuit daar waar je jouw content het beste kunt gaan delen.

Welk type content past het beste?

Naast het bepalen waar je jouw content het beste kunt gaan delen, is het type content ook van belang. Waarschijnlijk ken je de volgende content types wel:

  • Blogartikelen
  • Interviews of case studies
  • E-book/checklists/werkboeken
  • Video’s
  • Podcasts
  • Social media posts
  • Webinars
  • E-mail nieuwsbrieven
  • Workshops/trainingen
  • Presentaties/Webinars
  • Etc. Etc.

Welke vorm werkt het beste voor jouw bedrijf? En welke vormen kan je snel (en goed) maken? Als je bijvoorbeeld websites voor ondernemers maakt, dan leg je waarschijnlijk vast allerlei technische dingen uit aan je klanten. In dit geval kan het interessant zijn om tips of how-to’s via een video uitleggen. Mensen snappen dit namelijk vaak eerder dan vanuit een uitgebreide geschreven handleiding. En het maken van een video kost vaak minder tijd dan het schrijven van een lange blog (zoals deze ;-))!

Het kiezen van het juist type content is dus een combinatie tussen iets waar je zelf goed in bent en wat een geschikte vorm is voor jouw klant.

 

4 | De inhoud van content

De meest belangrijke pijler van je contentmarketing strategie: de inhoud van je content. Je kunt nog zo actief zijn, op de juiste social media platformen aanwezig zijn of het mooiste drukwerk verspreiden; als de inhoud niet aanspreekt, verkoopt het niet.

Het kan best lastig zijn om de inhoud van je content te bepalen. Want waar blog je over? Wat zet je in een Facebook post? Of wat zet je wel en niet in een e-mailnieuwsbrief?

Als je een dienst verkoopt is dit vaak extra moeilijk. Want dan verkoop je niet iets fysieks dat je makkelijk op de foto kunt zetten en je lanceert niet wekelijks een nieuw programma. Toch zijn er enorm veel onderwerpen waar ook jij content over kunt maken! In deze blog lees je bijvoorbeeld hoe maand-, week- en dagthema’s structuur bieden voor een maandelijkse contentplanning.

Of je nu blogt op je website, social media posts deelt, nieuwsbrieven verstuurt of elke week een column schrijft voor een magazine; structuur is onmisbaar. Maak een duidelijke planning voor jezelf, met een overzicht van week tot week. Zo weet je elke week wat je waar gaat publiceren en kan je zelfs content voor een langere periode voorbereiden zodat je er niet elke week mee bezig hoeft te zijn.

 

Waar is je klant naar op zoek?

Onderzoek wat je klanten graag willen lezen. Waar zijn ze naar op zoek? Welke informatie willen ze hebben en hoe kan jij hier op aansluiten? Start daarmee. Ga vervolgens je eigen content analyseren. Bekijk bij statistieken wat het beste gelezen is of waar vragen over zijn binnengekomen. Dat zijn onderwerpen waar je op doorgaat.

 

Ga door met dingen die werken en stop met dingen die niks opleveren.
 

 

5 | Tools om content te delen/publiceren

De juiste tools kunnen je enorm veel tijd besparen en helpen je om je doelen te bereiken. Ik heb de afgelopen jaren heel veel tools geprobeerd. Ik houd van simpele en praktische tools. Ik begin vaak met gratis versies en als ik overtuigd ben van de tool dan ga ik over naar een betaalde versie met meer voordelen en functies.

 

Mijn 5 favoriete tijdbesparende tools

Divi
Ik maak mijn websites al jarenlang in Divi. Dit is een ‘drag & drop’ systeem om websites te bouwen. Je gebruikt WordPress.org als basis en voegt Divi toe als thema. Hierdoor kan je op een ‘drag & drop’ manier je volledige website maken. Niks geen HTML kennis, maar gewoon slepen en direct zien wat je maakt! Ik ben gestart met een eenjarig abonnent, maar inmiddels heb ik al tijden een lifetime abonnement. Lees hier meer over Divi.

Canva
Al ruim 7 jaar werk ik (bijna) elke dag in Canva. Fantastische tool als je professionele afbeeldingen en documenten wil maken zonder benodigde ingewikkelde kennis. Het werkt eigenlijk hetzelfde als Divi: drag & drop. Ik heb ruim 6 jaar met de gratis versie gewerkt, maar inmiddels gebruik ik de Pro versie voor meer opties en de mogelijkheid om templates te kunnen verkopen.

Trello
Deze tool ben ik in 2019 voor het eerst gaan gebruiken en ik ben direct fan geworden. Ik gebruikte het eerst alleen om mijn to do’s in te verzamelen. Maar inmiddels maak ik er al tijden mijn marketing strategie en content planningen in. Lees hier meer over Trello.

Tailwind
Tailwind is een van de tools die ervoor zorgt dat ik enorm productief werk. Deze tool gebruik ik voor het inplannen van Pinterest en Instagram content. Ik kan hier veel vooruit plannen en gelijk zien hoe mijn Instagram feed eruit ziet. Tailwind is oorspronkelijk een tool voor het plannen van Pinterest content. Zonder Tailwind zou ik nooit zo zichtbaar zijn op Pinterest! Lees hier meer over Tailwind & test het gratis!

ConvertKit
ConvertKit is een enorm handige tool als je gratis downloads aanbiedt op je website en e-mail nieuwsbrieven maakt. Je kunt segmenten aanmaken, zodat je specifieke doelgroepen kunt benaderen via e-mail. Zo kan je speciale nieuwsbrieven maken voor mensen die bijvoorbeeld gratis download X hebben aangevraagd. Pluspunt: Ik vind dit een makkelijkere tool dan Mailchimp voor het maken van mailings. Lees hier meer over ConvertKit en test het gratis!

 

6 | Een content planning

Ik noemde het al even kort bij het vorige punt; mijn favoriete contentplanning tool is Trello. Een contentplanning is niets meer dan een overzicht waarin je duidelijk hebt staan wat je wanneer en waar publiceert.

Een contentplanning geeft structuur aan het publiceren van je content. Zonder planning verzand je al snel in ‘zomaar iets posten’ of zelfs in ‘tijden niets delen omdat je niet weet wat je moet delen’.

Een ander voordeel van een contentplanning is dat je vooruit kan werken. Zo bepaal ik voor een heel kwartaal waar ik over ga bloggen en welke social media posts ik wanneer ga delen. Ik plan vervolgens een dag per twee weken waarin ik heel veel content alvast maak en klaarzet. Zo hoef ik dit doordeweeks alleen maar te publiceren! Een onmisbaar onderdeel voor het slagen van je contentmarketing strategie.

 

7 | Analyse van statistieken en het hergebruiken van content

Hoe je erachter komt of jouw content effect heeft? Door het te meten. Door te analyseren wat veel gelezen wordt, na welke publicatie je ineens meer volgers had of na welke blog je ineens meer webshop aankopen had.

Zo leer je welke content effect heeft, wat je potentiële klanten graag lezen en wat je ook daadwerkelijk sales of aanvragen oplevert. Als je heel specifiek naar je content kijkt, dan kan je bijvoorbeeld ook achterhalen of de langere of korte berichten het beter doen. Of dat het stellen van vragen in een social media post nut heeft of niet. Of dat je meer verkopen hebt gerealiseerd door die kortingscode in een nieuwsbrief te delen.

Al deze informatie kan je weer meenemen voor je contentplanning voor het komende kwartaal.

 

De onderdelen van een effectieve contentmarketing strategie

Inmiddels ben je aan het einde van deze blog en weet je heel wat meer over de onderdelen van een effectieve contentmarketing strategie. Kennis over je klanten, kwalitatieve inhoud en delen op de juiste plaatsen zijn belangrijk. Maar vergeet ook vooral niet te meten en te analyseren wat je doet, want alles wat je in de praktijk brengt is uiteindelijk nog het meest leerzaam. Leer je klanten goed kennen en zorg dat je aansluit op hun zoekbehoefte!

contentmarketing strategie

Word lid!

Word lid van de She Talks Business Members Club en krijg toegang tot ALLE Marketing sjablonen, Social media graphics, Tekst templates, Canva templates & Stockfoto's!

Logo transparant

Pin It on Pinterest